วันอังคารที่ 1 พฤศจิกายน พ.ศ. 2559

ตัวชี้วัดกลุ่มสาระการเรียนรู้ภาษาต่างประเทศ

ข้อมูลจากกระทรวงศึกษาธิการนะคะ แต่ตัดมา
ฉบับจริงภาษาไทย ฉบับจริงภาษาอังกฤษ
นำเสนอ 2 ภาษานะคะ ทำเพื่อครูที่สอน ม.ปลายด้วยกันค่า

สำหรับช่วงชั้นที่ 4 (ม.4-6)

สาระที่ 1   ภาษาเพื่อการสื่อสาร

มาตรฐาน ต 1.1   เข้าใจและตีความเรื่องที่ฟังและอ่านจากสื่อประเภทต่างๆ และแสดงความคิดเห็นอย่างมีเหตุผล ตัวชี้วัดช่วงชั้น

  1. ปฏิบัติตามคำแนะนำในคู่มือการใช้งานต่างๆ คำชี้แจง คำอธิบาย และคำบรรยายที่ฟังและอ่าน
  2. อ่านออกเสียง ข้อความ  ข่าว ประกาศ โฆษณา บทร้อยกรอง และบทละครสั้น (skit) ถูกต้องตามหลักการอ่าน  
  3. อธิบายและเขียนประโยคและข้อความให้สัมพันธ์กับสื่อที่ไม่ใช่ความเรียงรูปแบบต่างๆ ที่อ่าน รวมทั้งระบุและเขียนสื่อที่ไม่ใช่ความเรียงรูปแบบต่างๆ ให้สัมพันธ์กับประโยค และข้อความที่ฟังหรืออ่าน
  4. จับใจความสำคัญ  วิเคราะห์ความ  สรุปความตีความ และแสดงความคิดเห็นจากการฟังและอ่านเรื่องที่เป็นสารคดีและบันเทิงคดี พร้อมทั้งให้เหตุผลและยกตัวอย่าง ประกอบ

Standard F1.1: Understanding of and capacity to interpret what has been heard and read from various types of media, and ability to express opinions with proper reasoning

  1. Observe instructions in manuals for various types of work, clarifications, explanations and descriptions heard and read.
  2. Accurately read aloud texts, news, advertisements, poems and skits by observing the principles of reading.
  3. Explain and write sentences and texts related to various forms of non-text information, as well as specify and write various forms of non-text information related to sentences and texts heard or read.
  4. Identify the main idea, analyse the essence, interpret and express opinions from listening to and reading feature articles and entertainment articles, as well as provide justifications and examples for illustration.
มาตรฐาน ต 1.2   มีทักษะการสื่อสารทางภาษาในการแลกเปลี่ยนข้อมูลข่าวสาร  แสดงความรู้สึกและความคิดเห็นอย่างมีประสิทธิภาพ

  1. สนทนาและเขียนโต้ตอบข้อมูลเกี่ยวกับตนเองและเรื่องต่างๆ ใกล้ตัว ประสบการณ์สถานการณ์  ข่าว/เหตุการณ์ ประเด็นที่อยู่ในความสนใจของสังคม  และสื่อสารอย่างต่อเนื่องและเหมาะสม 
  2. เลือกและใช้คำขอร้อง  ให้คำแนะนำ  คำชี้แจง คำอธิบายอย่างคล่องแคล่ว
  3. พูดและเขียนแสดงความต้องการ เสนอ ตอบรับและปฏิเสธการให้ความช่วยเหลือในสถานการณ์จำลองหรือสถานการณ์จริงอย่างเหมาะสม
  4. พูดและเขียนเพื่อขอและให้ข้อมูล  บรรยาย  อธิบาย  เปรียบเทียบ  และแสดงความคิดเห็นเกี่ยวกับเรื่อง/ประเด็น/ข่าว/เหตุการณ์ที่ฟังและอ่านอย่างเหมาะสม
  5. พูดและเขียนบรรยายความรู้สึกและแสดงความคิดเห็นของตนเองเกี่ยวกับเรื่องต่างๆ  กิจกรรม ประสบการณ์ และข่าว/เหตุการณ์อย่างมีเหตุผล

Standard F1.2: Endowment with language communication skills for exchange of data and information; efficient expression of feelings and opinions.

  1. Converse and write to exchange data about themselves and various matters around them, experiences, situations, news/incidents and issues of interest to society, and communicate the data continuously and appropriately.
  2. Choose and use requests and give instructions, clarifications and explanations fluently.
  3. Speak and write to express needs and offer, accept and refuse to give help in simulated or real situations.
  4. Speak and write appropriately to ask for and give data, describe, explain, compare and express opinions about matters/ issues/news and situations heard and read.
  5. Speak and write to describe their own feelings and opinions about various matters, activities, experiences and news/ incidents with proper reasoning.
มาตรฐาน ต 1.3  นำเสนอข้อมูลข่าวสาร  ความคิดรวบยอด  และความคิดเห็นในเรื่องต่างๆ โดยการพูดและการเขียน

  1. พูดและเขียนนำเสนอข้อมูลเกี่ยวกับตนเอง/ประสบการณ์ ข่าว/เหตุการณ์  เรื่อง และประเด็นต่างๆ ตามความสนใจของสังคม
  2. พูดและเขียนสรุปใจความสำคัญ/ แก่นสาระที่ได้จากการวิเคราะห์เรื่อง กิจกรรม ข่าว  เหตุการณ์และสถานการณ์ตามความสนใจ
  3. พูดและเขียนแสดงความคิดเห็นเกี่ยวกับกิจกรรม ประสบการณ์  และเหตุการณ์ ทั้งในท้องถิ่น  สังคม  และโลก  พร้อมทั้งให้เหตุผลและยกตัวอย่างประกอบ

Standard F1.3: Ability to present data, info, concepts and views about various matters through speaking and writing

  1. Speak and write to present data themselves/experiences, news/incidents, matters and various issues of interest to society.
  2. Speak and write to summarise the main idea/theme identified from analysis of matters, activities, news, incidents and situations in accordance with their interests.
  3. Speak and write to express opinions about activities, experiences and incidents in the local area, society and the world, as well as provide justifications and examples for illustration.
สาระที่ 2  ภาษาและวัฒนธรรม Strand 2 Lang. and Culture Standard 

มาตรฐาน ต 2.1  เข้าใจความสัมพันธ์ระหว่างภาษากับวัฒนธรรมของเจ้าของภาษา และนำไปใช้ได้อย่างเหมาะสมกับกาลเทศะ

  1. เลือกใช้ภาษา น้ำเสียง และกิริยาท่าทางเหมาะกับระดับของบุคคล  โอกาส และสถานที่ ตามมารยาทสังคมและวัฒนธรรมของเจ้าของภาษา
  2. อธิบาย อภิปราย วิถีชีวิต ความคิด ความเชื่อ และที่มาของขนบธรรมเนียมและประเพณีของเจ้าของภาษา
  3. เข้าร่วม แนะนำ และจัดกิจกรรมทางภาษาและวัฒนธรรมอย่างเหมาะสม

F 2.1: Appreciation of the relationship between language and culture of native speakers and capacity for use of language appropriate to occasions and places

  1. Choose the language, tone of voice, gestures and manners appropriate to various persons, occasions and places by observing social manners and culture of native speakers.
  2. Explain/discuss the lifestyles, thoughts, beliefs and origins of customs and traditions of native speakers.
  3. Participate in, give advice and organise language and cultural activities appropriately.
มาตรฐาน ต 2.2  เข้าใจความเหมือนและความแตกต่างระหว่างภาษาและวัฒนธรรมของเจ้าของภาษากับภาษาและวัฒนธรรมไทย และนำมาใช้อย่างถูกต้องและเหมาะสม

  1. อธิบาย/เปรียบเทียบความแตกต่างระหว่างโครงสร้างประโยค ข้อความ สำนวน คำพังเพย สุภาษิตและบทกลอนของภาษา ต่างประเทศและภาษาไทย
  2. วิเคราะห์/อภิปรายความเหมือนและความแตกต่างระหว่างวิถีชีวิตความเชื่อ และวัฒนธรรมของเจ้าของภาษากับของไทย และนำไปใช้อย่างมีเหตุผล

F 2.2: Appreciation of similarities and differences between language and culture of native and Thai speakers, and capacity for accurate and appropriate use of language

  1. Explain/compare differences between the structures of sentences, texts, idioms, sayings, proverbs and poems in foreign languages and Thai language.
  2. Analyse/discuss similarities and differences between the lifestyles, beliefs and culture of native speakers and those of Thais, and apply them appropriately.
สาระที่ 3  ภาษากับความสัมพันธ์กับกลุ่มสาระการเรียนรู้อื่น
Strand 3 Language and Relationship with Other Learning Areas

มาตรฐาน ต 3.1  ใช้ภาษาต่างประเทศในการเชื่อมโยงความรู้กับกลุ่มสาระการเรียนรู้อื่น และเป็นพื้นฐานในการพัฒนา แสวงหาความรู้ และเปิดโลกทัศน์ของตน

  1. ค้นคว้า/สืบค้น บันทึก  สรุป  และแสดงความคิดเห็นเกี่ยวกับข้อมูลที่เกี่ยวข้องกับกลุ่มสาระการเรียนรู้อื่น จากแหล่งเรียนรู้ต่างๆ และ นำเสนอด้วยการพูดและการเขียน

Standard F3.1: Usage of foreign languages to link knowledge with other learning areas, as foundation for further development and to seek knowledge and widen one's world view

  1. Research/search for, make records, summarise and express opinions about the data related to other learning areas, and present them through speaking and writing.
สาระที่ 4  ภาษากับความสัมพันธ์กับชุมชนและโลก
Strand 4 Language and Relationship with Community and the World

มาตรฐาน ต 4.1  ใช้ภาษาต่างประเทศในสถานการณ์ต่างๆ ทั้งในสถานศึกษา ชุมชน และสังคม

  1. ใช้ภาษาสื่อสารในสถานการณ์จริง สถานการณ์จำลอง ที่เกิดขึ้นในห้องเรียนสถานศึกษา  ชุมชน  และสังคม

Standard F 4.1: Ability to use foreign languages in various situations in school, community and society

  1. Use language for communication in real situations/simulated situations in the classroom, school, community and society.
มาตรฐาน ต 4.2  ใช้ภาษาต่างประเทศเป็นเครื่องมือพื้นฐานในการศึกษาต่อ การประกอบอาชีพ และการแลกเปลี่ยนเรียนรู้กับสังคมโลก

  1. ใช้ภาษาต่างประเทศในการสืบค้น/ค้นคว้า รวบรวม วิเคราะห์ และสรุปความรู้/ข้อมูลต่างๆ จากสื่อและแหล่งการเรียนรู้ต่างๆ ในการศึกษาต่อและประกอบอาชีพ
  2. เผยแพร่/ประชาสัมพันธ์ ข้อมูล  ข่าวสารของโรงเรียน  ชุมชน  และท้องถิ่น/ประเทศชาติ เป็นภาษาต่างประเทศ

Standard  F4.2: Usage of foreign languages as basic tools for further education, livelihood and exchange of learning with the world community

  1. Use foreign languages in conducting research, collecting, analysing and summarising knowledge/various data from the media and different learning sources for further education and livelihood.
  2. Disseminate/convey to the public data and news about the school, community and the local area/the nation in foreign languages.

4 ความคิดเห็น:

ONET 58 ENG M6 ข้อ 16

แหล่งที่มาของภาพ The boy claimed that the pencil box belonged to him, but soon everybody found out that he___. 1. is lying 2. tell...